2014. november 17. | By: Ladybird

Veronica Roth A beavatott filmforgatásáról

Bár már hamarosan kijön a Divergent sorozat 2. része is filmként, a trilógia pedig már elkészült, sőt nálunk is kiadták, de amikor belebotlottam ebbe az interjúba a neten, azonnal tudtam, hogy ezt le kell fordítanom. 
Nagyon szerettem ezt a sorozatot, és a könyv olvasása után a film is jó volt. Ugyan az írónő nem lopta be magát a szívembe, de mindenképpen érdekes, ahogyan vélekedik a könyve megfilmesítéséről. Remélem tetszeni fog nektek is! (Előre is elnézést a sok Neil Burgeres képért, de mindenképpen olyan képeket szerettem volna beletenni, amik a forgatáson készültek, és hát... a rendező mindig ott volt! Az utolsó képet pedig a móka kedvéért tettem be.)





Ez az interjú 2013. novemberében készült Dublinban. Készült egy hosszabb változat is, én a rövidebbet is egy kicsit megszűrtem.


Még csak 25 éves vagy, és máris kiadták a trilógiádat, sőt már a megfilmesítése is elkezdődött. Ez hatalmas eredmény, de te biztosan úgy érzed, mintha évek kemény munkája állna mögötte?

Igen, próbálok így gondolni rá, mivel ha másként gondolnám, akkor a fejembe szállna a dicsőség. Szóval arra összpontosítok, hogy keményen dolgozzak és egyre jobb íróvá váljak. De igen, ez azért egy kicsit  furcsa!

Beszéljünk A hűségesről, ami most jött ki a napokban és a rajongók… hát, meglehetősen szenvedélyesen reagáltak! Ezt vártad?

Vegyes reakciókat vártam. Ám ezúttal ez egészen szokatlan lett. Arra nem számítottam, hogy ilyen intenzív reakciókat vált ki. De azt hiszem ez azt jelenti, hogy az emberek bizonyos karakterek iránt erős érzelmekkel viseltetnek, és szeretik őket, ez pedig jó jel egy író számára. Még ha utálják is, amit tettem, legalább érdekelte őket. Szóval ez mindenképpen jó jel.

Fenn vagy Twitteren, sok emailt kaptál, miután kijött az új könyved?

Hát, nem voltam már fenn egy pár hete. Amikor utoljára bekukkantottam oda, nagyon félelmetes hely volt. Így visszahúztam a fejem. Kész bolondokháza volt ott.

Gondolkodtál más befejezésen A hűségesnél?

Kemény befejezést írtam. Nagyon érzelmes volt. Néha gondoltam rá, hogy nem teszem meg, visszakozok, de végül rájöttem, hogy azt a félelem motiválná, aminek próbáltam nem behódolni. Így a lehető legőszintébb befejezést választottam.

Ez azt jelenti, hogy ezt a történetet befejezted?

Igen, lezártam.



Szép kis hírnevet szereztél azzal, hogy megölted a szereplőidet. Érezted már úgy magad, mint az irodalmi világ Joss Whedon-ja!?

(felnevet) Nem! Habár ez elég klassz lenne! Azt hiszem ennek a gyökerei a gyerekkoromra vezethetőek vissza, amikor olyan könyveket olvastam, amikben ugyanezt tették az írók. Mint például a Harry Potterben. Abban a sorozatban rengetegen elvesztek. Ez tanított meg arra, hogy a könyvek világát komolyan vegyem. Ha folyton megmented az embereket, akkor ha veszélyes dolog történik, az emberek nem fogják komolyan venni.

Számolnod kell a következményekkel.

Ez így van.

Szeretsz rajongókkal találkozni, vagy nyomasztó a számodra?

Nem, nagyon jó találkozni velük! Néha egy kissé sokkoló, hogy mennyien vannak – de csak mert hosszú időbe telik, mire dedikálom a könyveiket. De imádom hallani személyesen is a reakcióikat és a kérdéseiket. Az fantasztikus.




Van egy nagyon aktív blogod is, ez jól ellensúlyozza a rendszeres írást?

Igen, azt hiszem. Azért nagyon fontos ez nekem, mert az emberek tudatába könnyen arctalan alakként vésődsz be. Szóval szeretem a blogot, mert megmutatja, hogy én is ember vagyok!

Térjünk rá a filmre, úgy tudom a jogok még azelőtt elkeltek, hogy a könyvedet kiadták volna?

Igen, még mielőtt az első könyv kijött volna.

Az elvárásaidat vissza kell fognod, amikor ilyesmi történik?

Igen! Pesszimizmussal védekezem! És ugyanígy tesz az ügynököm is – csak mert megvették a jogokat, az még nem jelenti azt, hogy bármi is történni fog. Így mindvégig visszafogtam magam, nem akartam azt mondani, hogy ez bármit is jelent. Egészen addig, amíg hirtelen ott nem találtam magam a forgatáson!

Ekkor vált valósággá számodra?

Igen, a forgatáson. Ekkorra már meglehetősen bizakodó voltam, hiszen elkezdték megfilmesíteni, de az volt az a pillanat, amikor el is hittem.




Az emberek különböző költségvetésű filmeket készítenek. Semmi okuk nem volt rá, hogy A beavatottra masszív költségvetést készítsenek. Meglepődtél, amikor ekkora összeg jött össze (80 millió dollár)?

Egy kicsit, de reménykedtem benne, mivel sok speciális effekt kell bele.

És nem akartad, hogy rossz legyen!

Így van! Azt reméltem, hogy legalább annyira jót hoznak össze, hogy ne zavarjon. Az időm nagy részét a vizuális effektekért felelős srácokkal töltöttem, akik elmagyarázták, hogyan csinálják meg a jeleneteket és ez nagyon érdekes volt. Egyenesen lélegzetelállító.

Láttál valamit is készen?

Csak a trailereket, amik már kijöttek, csak azokat láttam korábban. Csupán ennyit. Viszont sok időt töltöttem a forgatáson, így láttam, amikor felvették, bár akkor még nem volt minden készen. Nem hinném, hogy már be is fejezték (ez még az első rész készítése közben készült)!

Veronica Roth és a rendező, Neil Burger

A filmkészítés hosszú folyamat, mennyire vontak be a különböző folyamatokba? Részt vettél a sűrűjében, az előmunkálatokban?

Igen. Alaposan átbeszéltünk mindent Neil Burgerrel, a rendezővel, és olvastam a forgatókönyvet is. Hogy őszinte legyek, nekem ennyi volt a részem ebben, mivel épp a harmadik könyvet írtam akkor, és arra akartam összpontosítani. Semmit sem tudok a filmkészítésről, szóval csak annyit mondtam: „Bízom benne, srácok, hogy a lehető legjobbat hozzátok ki belőle!” Hát ez a helyzet, de jó a kapcsolatom azokkal, akik dolgoznak rajta. Úgy érzem eddig jó a partnerkapcsolatunk, aztán majd meglátjuk, hogy alakul.

Semmit sem vétózhattál meg, a forgatókönyvet sem?

Nem, nem volt hivatalos felhatalmazásom erre. De nem tudom, mi lett volna, ha komoly kifogásaim lettek volna. Szerintem tiszteletben tartották volna őket.

Miközben írsz, mennyire képzeled magad elé a történetet? Egyszerű volt átadni nekünk, hogyan néznek ki a dolgok?

Néha nehéz volt, mivel amikor írok… amiről írok az több részletezést és leírást igényel. Meglehetősen kevés az olyan könyv, mint A beavatott.

Ami az olvasóknak jó.

Igen. De amikor elképzelem a dolgokat, olyan mintha hunyorognék. Szóval nem láttam tisztán, hogyan néznek ki a szereplők, vagy a körülöttük lévő dolgok. És azt hiszem, ez a filmadaptáció előnyére szolgált, mivel bármit is tettek, én azt mondhattam volna (hunyorítva): „igen, ez az, csodálatos!”




Imádom a konceptuális művészetet (sajátos feldolgozásokat/elképzeléseket) a filmekben, milyen konceptuális művészetet sugallt a könyved?

Ó, ez nagyon klassz volt! A dolgok egy kicsit mások. Például a Bátrak főhadiszállása, a Kút. Ennek egy nagy földalatti barlangnak kellene lennie. A fejemben ez egy nagyon sötét hely. De a filmben azt akarták, hogy lehessen ott lőni. Így egy kicsit világosabb lett, de még mindig hátborzongató, ezért amikor megmutatták a konceptuális művészetet benne, elképesztő volt!

És mindent meg kellett tervezniük – a kosztümöket, a logókat, mindent. Van olyan apróság, részlet, ami meglepett téged?

Nem is tudom. Minden olyan meglepő volt, mivel minden részlet extrém. Az egyik legjobb pillanat az volt, amikor elvittek a jelmezeshez és a srác megpróbálta elmagyarázni a könyv világát nekem! Elég jól ismerte, én meg csak annyit mondtam: „Igen, tudom! Emlékszem!” De azért kedves volt tőle, mert törődött vele!

Mindenki ilyen  mélyen ismerte a könyvedet?

Igen. Okkal tettek mindent, minden a könyvemből fakadt. Mint például a padló az Önfeláldozók házaiban, úgy gondolták, hulladék fából legyen.

Micsoda önzetlenség!

Igen, az! Cseppet sem pazarló. Szóval még a padlót is kitalálták, ez nagyon precíz.

A szereplőválogatás alatt kaptál képeket vagy hasonlót?

Annyit elmondhatok, hogy informáltak. Nem sok konfliktusba ütköztem. Néha hallhattam dolgokról, még mielőtt hivatalosan is bejelentették volna. De ez soha nem volt kellemetlen. Megint csak nem tudom, mi lett volna, ha kiakadtam volna valaki miatt.



Nem küldtek próbafelvételeket sem?

Az egyetlen próbafelvétel, amit láttam Theo James-é és Shailene Woodley-é volt. Amint megláttam Theot azt mondtam: "Igen, ő az – ő kell, ő a legjobb!”

Komolyan csak nézted mit tesz Neil Burger és Evan Daugherty a könyveddel? Azt tehetnek vele, amit csak akarnak?

Ez egy interpretáció, és nagyon szerencsés vagyok, amiért vannak olyan emberek, mint Neil és Evan, akik komolyan vették a könyvemet és tiszteletben tartották, nem csak áttrappoltak rajta. Neil nagyon aggódott a meghozott döntései miatt, nehogy a történettől idegenek legyenek . Hogy hogyan mutassa be a világot, és az apró részletek miatt. Engem kérdezgetett, hogy biztos legyen benne, hogyha megváltoztat valamit, az ne rontson el semmit. Nagyon aggódott és én ezt értékeltem.

Mit gondolsz arról hogy a szereplők idősebbek lettek?

Tetszett a dolog. Még mindig a könyv az alapja mindennek. Életünk néhány pontján meg kell hoznunk ezeket a nagy döntéseket. A könyvben ezeket 16 évesen hozzák meg, de a való életben akkor teszed ezt, amikor elvézed a főiskolát. Mi leszek, ki vagyok, hová tartozom? És hasonlók. Számomra ez azt jelenti, hogy még több tapasztalattal rendelkező emberek a színészek. Szóval szerintem nagyon jó így.




Azt olvastam, hogy sok időt töltöttél a forgatáson. Volt olyan kiemelkedő pillanat, amikor valami nagyon hasonló volt a könyvhöz vagy nagyon eltért attól?

Egyszer volt ilyen… Nem voltam akkor ott, amikor felvették azt a jelenetet, de a Navy Pier Óriáskerekét vették fel, ami AZ óriáskerék volt a könyvben. Így ez pontos mása volt annak, amit elképzeltem. Nagyon sok kutatást végeztem annál a jelenetnél a létráról, ami az Óriáskerék oldalán van. És az egészet megcsinálták, mintha valódi lett volna. És ezt hihetetlenül furcsa volt látni. Tökéletes volt!

Szép munka!

Igen, szép munka volt fiúk!

Milyen volt az első találkozásod Shailene Woodley-val? Kosztümben volt?

Nem, pár héttel a forgatás előtt találkoztunk. Edzeni volt a városban, mivel ő egy nagyon edzett szereplő. Hihetetlenül kedves, barátságos ember. Azonnal megölelt! Távolságtartó ember vagyok, de különös módon tőle ez nem zavart! Mivel annyira kedves ember. És ez különös.

Említetted, hogy nem igazán érzed, hogy Tris hasonlítana rád? Shailene-nek voltak kérdései?

Nem tudom kérdezett-e róla. Olvasta a könyvet, ami szerintem olyan, mint a szerep bibliája. Minden, amit Tris gondol, ott van benne, így elég jól megismerhette a szerepet. Ahogy Theo is tette, szerintem ő egészen jól megértette Négyes szerepét. A legtöbbet Miles Teller-rel beszélgettem, ő játszotta Petert. Peter elég zavaros szereplő – akár aljas akár nem. Így beszéltem vele – ő is kis fecsegős!




Kedvesebb embereket szokott eljátszani – nem igazán ilyet!

Ennek ellenére remek volt ebben a szerepben!

A könyvek meglehetősen sötét és könyörtelen világot festenek le – reménykedsz abban, hogy ettől még megmarad tini barát filmnek?

Remélem, hogy megtartják a veszélyes mivoltát a disztópiás világnak. Mert ha tökéletes világ lenne, akkor már nem lenne disztópiás, és az nem lenne jó. Furcsa lenne, hogy olyan sok barátot elveszít, ha nem lenne veszélyes, amiben él. Szóval reménykedek benne, hogy megtartják ilyennek, de ha visszavesznek egy kicsit az erőszakosságából, azt nem bánom. Mivel, ahogy telik az idő és ahogy a sorozat haladt, úgy gondolom, egy kicsit visszavehettem volna a szemléletes leírásból. Mert számomra úgy valósághűbb szerintem.

Ha nagyon szókimondó lenne, nehéz lenne betartani a 13-as korhatárt.

Vicces volt látni ahogy besorolták – „mennyire lehet véres ez a jelenet, hogy még mindig tartsa a minősítést?”

De még mindig félelmetes!

Igen, még mindig félelmetes. De már nem annyira!

Pár ilyen jelenetnél jelen voltál.

Igen, egy kevésnél, és vicces volt (felnevet)! Nem tudtam, hogy mennek az ilyen beszélgetések, azt hittem úgy megy, hogy elkészíted a filmet, ők meg besorolják. De ez nem így megy!



Gondolod egyszerre nehéz filmet készíteni a rajongóknak is és azoknak is, akik nem ismerték eddig a könyveidet? Nagyobb közönséget vonz majd.

Azt hiszem ez azon múlik, hogy mennyire nyitottak a rajongók arra, hogy megnézzenek egy másik verziót. Azt remélem, hogy elfogadják majd. Ahogyan a Harry Potter rajongók elfogadták a moziváltozatot. Nem igazán olyanok voltak, mint a könyvek, de a részletek és a hangulata olyan volt mint a könyveké, így megnyerte a rajongókat. Nem tudom, milyenek lehettek a filmek azok számára, akik nem olvasták a könyveket, mert én olvastam. Azt hiszem, elég nehéz megtalálni az egyensúlyt, mindenképpen függ a forrásanyagtól, és attól, hogyan adaptálják. Majd meglátjuk!

Ez az első kapcsolatod a filmiparral, gondolod, hogy tudnál forgítókönyvírással foglalkozni?

Nem hinném. Ez egy egészen más világ. Rengeteg párbeszéd van benne, ami nem az erősségem. Soha nem vonzott engem. Én a könyvek világát szeretem és megálmodni azokat. Szóval nem szeretnék ezzel foglalkozni.

Mit vársz el egy jó könyv filmadaptációjától? A Harry Potter-től eltekintve?!

Ó, ez egy nagyon jó kérdés! Szerintem a legjobbaknál nem is veszed észre, hogy egy könyv az alapja!

Mint például a Végjáték?

Még nem láttam! Gyerekként olvastam, ezért kíváncsi vagyok rá, milyen lett. Próbálok úgy gondolni rá, mint… bármi másra. Feltetted ezt a kérdést és minden mozi adaptáció kiesett a fejemből.

A gyűrűk urára gondoltam.

A gyűrűk ura nem rossz. Sőt, nagyon is jó!

Melyik a kedvenc műfajod vagy mozifilmed?

A sci-fi a kedvencem, különösen a 90-es években készült filmek… mikor is jött ki a Szárnyas fejvadász?


Shailene Woodley, Veronica Roth és Neil Burger


1982

Akkor az akkoriban készült sci-fik a kedvenceim.

Nem láttad még a Végjátékot – van olyan film, amit már nagyon vársz és mostanában jön ki?

Különös mert néhány szereplő azonos lesz benne, nagyon várom a Csillagainkban a hiba adaptációját. Abban is Shailene Woodley játszik majd. Mivel már láttam őt, és találkoztam is vele, figyeltem őt, így úgy tűnik igazán jó lesz ebben is. Szóval emiatt izgatott vagyok. Jövő júniusban jön ki.

Az interjúid során mindig megkérdezik tőled melyik csoportba tartoznál, de ez úgy tűnik változó.

Igen az.




Mostanában úgy tűnik többnyire az Önfeláldozókhoz tartozol?

Igen. Azt hiszem most épp közülük való vagyok. Az hogy őket választom-e attól függ, hogyan érzek.

Azt mondtad, eredetileg a könyveket akartad megírni, mivel bátrabb ember akartál lenni. Jó kis ugrás volt.

Igen.

Van egy személyes kérdésem – hol van a többi ember az L-trains-en (Manhattanből Brooklynba vezető vasútvonal) és hová mennek?

Többnyire a Bátrak utaznak rajta, de a Csoportnélküliek vezetik. És az egy érdekes kérdés, hogy hová mennek… A sorozatot tanulmányozva, maguk is benne vannnak valami összeesküvésben, ami, ahogy írtam a novellákat egyre inkább kirajzolódott. Mivel a Csoportnélküliek egyre jobban kiemelkednek. És ez fantasztikus.




Lenne még pár kérdés a rajongóidtól. Gyorsan feltenném őket. Tervezted valaha is, hogy írsz egy folytatást Natalie Prior szempontjából?

Ilyesmikről szólnak a novellák. A beavatott előtti világot mutatják be és van némi átfedés is. Négy novella van kész, amiket összegyűjtök és februárban kiadok.

Valahol említetted, hogy talán lesz egy alternatív befejezése az utolsó résznek?

Alternatív befejezés… Soha nem írtam ilyet. Sokat töprengtem rajta, féltem tőle, de soha nem írtam meg.

És végül, az utóbbi pár évben sokat írtál, kiveszel végre egy kis szabadságot?

Naná! Egy darabig nem írok semmi komolyat. Inkább játszom, elmegyek nyaralni.

Várható pár blog bejegyzés és videó?!

Talán. Talán ugorj be újra, pár mályvacukorral!




Forrás

Ha gondoljátok osszátok meg velem is a véleményeteket a könyvről, a filmről és az írónőről!





0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése