Azt hiszem, nem túlzás azt állítani, hogy minden könyvszerető izgatott a WOW Kiadó megjelenése miatt. Molyon és a Facebook oldalukon máris rengeteg információ olvasható a könyveikről és azok íróiról, annak ellenére, hogy majd csak pár hét múlva jelennek meg először a Könyvhéten. Borítóikkal és egyedi látásmódjukkal igazi friss fuvallatot hoznak a könyvpiacra. Mivel az én kíváncsiságomat is felkeltették, ezért megkerestem őket azzal a kéréssel, hogy válaszolnának-e néhány kérdésemre, nagy örömömre azonnal kötélnek álltak, amit ezúton is köszönök nekik!
Mindenhonnan azt hallani, hogy nehéz idők járnak mostanság a
könyvkiadókra. Honnan az ötlet vagy inkább az elszántság, hogy mégis éppen most
indítsatok el egy kiadót?
Azt gondoljuk, hogy megfontoltabb, körültekintőbb lépésekkel
most is el lehet indítani egy kiadót. A hangsúly azon van, hogy ne
kiadványszámban, forgalomban, százalékos növekedésben gondolkodjunk, mert az
olvasóknak ez egyáltalán nem érdekes. Számukra egy fontos dolog létezik:
tudnak-e olyan könyvet vásárolni, amelyet szívesen elolvasnak, akár másoknak is
ajánlanak. Mivel könyvszerető emberek vagyunk, nem esik nehezünkre
olvasó-fejjel gondolkodni. Hiszünk az olvasóinkban, és azért dolgozunk, hogy ők
is higgyenek bennünk. Csak így érdemes kiadót indítani.
Mindenki szeret egy kicsit belátni a színfalak mögé,
mesélnétek arról, milyen utat jár be az ötlettől a megvalósításig egy új kiadó?
Mindannyiunknak van könyvkiadói múltja. Vezetői,
marketinges, szerkesztői, fordítói. A könyvkiadás egészét átlátjuk. Ebből
adódott, hogy miben szeretnénk eltérni az utóbbi egy-két évtized magyar
felfogásától, és persze az is, hogy mi az, ahol semmiképpen nem engedünk az
elveinkből. Nagyon sokat beszélgettünk erről, és miközben összeállt a kiadói
stratégia, természetesen a vázat is elkezdtük építeni. Meghatároztuk, kikkel
szeretnénk együtt dolgozni, összeállítottuk a kezdeti kínálatot, és a
folytatásról is gondoskodtunk. Készült a honlapunk, az arculatunk, a Facebook
profilunk. Nagyon sok feladattal foglalkoztunk egyszerre, de egyre
izgatottabbak és lelkesebbek lettünk. És közben nem feledkeztünk meg arról sem,
hogy sok fiatallal beszélgessünk arról, milyen könyveket szeretnek olvasni.
Honnan jött a nevetek? Azon kívül, hogy amikor először
meghallottam, hogy egy új kiadó érkezik hamarosan, az első szó, ami önkéntelenül is kicsúszott a számon a WOW volt.
Szerettünk volna egy vidám, figyelemfelkeltő nevet, ami
eltalálja a fiatalokat. Olyat, ami összefoglalja a kiadói felfogásunkat, vagyis
azt, hogy meglepő, izgalmas, jó történeteket adunk az olvasóknak. A kiadó terve
már szinte teljesen összeállt, amikor sokadszor ültünk le kávézni, és egyszer
csak kirobbant valahogy belőlünk ez a név. Azonnal megszerettük, nem volt
további kérdés azzal kapcsolatban, hogy legyen-e más alternatíva.
Gondolom a munkatársaitok is mind könyvszerető emberek,
hiszen egy másik blogon arról beszéltetek, hogy mindannyian hivatásotoknak
tekintitek a könyvkiadást, a könyvek terén is hasonló esetleg az ízlésetek?
Milyen műfajokat szerettek?
Igen, a kis csapatunk minden tagja könyvfaló. Sokat
beszélgetünk könyvekről, az olvasmányainkról. Kiderült, hogy nem kifejezetten
stílusok határozzák meg, hogy ki mit szeret.
Legyen jól megírt történet, jó karakterekkel! Amiben
viszonylag hasonlítunk, hogy mindannyian szeretjük a fordulatos krimiket,
illetve az egy erős karakterre épített, izgalmas történeteket.
A New Adult könyveken kívül milyen műfajban terveztek még
megjelentetni könyveket a jövőben?
A New Adult olvasókat céloztuk meg, ez jól látható már az
első hat kiadott könyvből. De azt gondoljuk, hogy nem ilyen élesek a
korosztályi határok, idősebbek is el fogják olvasni a regényeinket. Terveink
természetesen vannak, de ezek még titkosak. :) Egyelőre maradunk a New
Adult-nál, de ott is azoknál a könyveknél, amelyek széles réteget szólítanak
meg.
Írókban, műfajokban vagy külföldi sikerkönyvekben
gondolkodtok?
Természetesen szeretnénk minél több sikerkönyvet elhozni a
magyar olvasóknak, de nem egyedüli kritérium, hogy külföldön mi sikeres.
Fontosnak tartjuk, hogy ráérezzünk, itthon mi érdekli ezt a korosztályt.
Szeretnénk felépíteni külföldi és magyar szerzőket is, hiszen a saját olvasási
szokásainkból tudjuk, hogy ha megkedveljük egy író stílusát, gondolkodásmódját,
akkor szívesen olvassuk a következő regényeit is. Az előző kérdésnél valamit
titokban tartottunk, ezért most egy titkot elárulunk: Az első hat könyv szerzői
közül többnek is újabb regényét készítjük elő a kiadásra.
Mi alapján döntitek el, mely könyveket jelentetitek meg? Mik
a szempontjaitok?
Izgalmas, fordulatos történet, jó karakterek, jó stílus,
ütős párbeszédek, maradandó gondolatok.... :) De mindez talán egy mondatban
összefoglalható. Olyan regényeket jelentetünk meg, amelyeket nehéz letenni,
amelyeket mi magunk is szívesen elolvasunk.
Külföldön egyre elterjedtebbek az ebookok, Magyarországon ez
nehézségekbe ütközik, ha jól tudom, legalább is nehéz elég olcsón adni ahhoz,
hogy a vásárlók is elégedettek legyenek és a kiadó is jól járjon. Tervezitek
mégis, hogy ilyen formában is adtok ki könyveket?
Ezen már a kiadó tervezgetésekor is sokat gondolkodtunk.
Több szempont is amellett szólt, hogy először csak nyomtatott könyvekkel
induljunk. A regényeinket közel olyan áron tudjuk adni, mint amennyibe ma
Magyarországon egy e-könyv kerül. Ráadásul sejtésünk szerint vásárlóink is
könyvszerelmesek, sokan közülük kifejezetten szeretik a kinyomtatott könyvet
kézbe venni. Természetesen odafigyelünk az olvasóinkra, és ha erős igényként
merül fel, akkor e-könyvként is ki fogjuk adni a regényeinket. Ezt nem az fogja
befolyásolni, hogy a kiadó mivel jár jobban. Mi hosszú távon gondolkodunk.
Az első öt könyveteknél – a hatodikat ez nem érinti, mivel
az magyar írótól származik – nem tartottátok meg az eredeti borítókat, ennek mi
az oka?
Arra törekedtünk, hogy a borítóink önmagukban is nagyon
erősek, karakteresek legyenek, ugyanakkor illeszkedjenek a kiadói arculatba.
Ezért saját tervezővel dolgozunk együtt, akivel szoros kapcsolatban állunk,
sokat beszélgetünk, és aki velünk gondolkodva nagyon jól érzi a kiadói
felfogásunkat. Imádjuk a borítóinkat!
Nemrég azt nyilatkoztátok, hogy a nagy
pláza-könyvesboltokban nem lesznek kaphatóak a könyveitek, nem féltek attól,
hogy ez valamiféle hátrányt jelent majd számotokra a jövőben?
Szerintünk már ma is rengetegen vásárolnak interneten
könyvet. A New Adult korosztály pedig egyébként is erőteljesen net-használó.
Talán elég csak egy nevet említeni: Amazon. Ma már százmilliónyi embernek
teljesen természetes, hogy megrendel egy könyvet, kifizeti, majd megkapja. Egy
éve ugyanígy működik társkiadónk, a Csipet Kiadó. Több ezer vásárló tart
velünk, senki nem csalódott közülük, mindenki pár napon belül megkapta a
megrendelt könyvet.
Amit még fontos megjegyezni: egyre több független
könyvesbolttal állunk kapcsolatban. Náluk szintén meg lehet majd vásárolni a
regényeinket.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése